Gratis Rijbewijs Online
homepage vorige volgende
RIJDEN IN THAILAND




ZELF RIJDEN IN THAILAND

Je met een auto of bromfiets verplaatsen in Thailand, is niet echt te vergelijken met rijden in BelgiŽ of Nederland.


In grote steden bollen naast de autobussen, minibussen en taxiís nog vele autoís, pickups, duizenden bromfietsen, tuktuks, winkelkarretjes enzomeer op de openbare weg. Daarenboven lijkt het soms alsof de Thai de verkeersregels niet al te grondig kennen of er een eigen interpretatie aan geven. Het gevolg is dat in steden en toeristische centra het verkeer vaak chaotisch verloopt. Dat veel Thai de regels naar eigen goeddunken toepassen, is deels te wijten aan het feit dat er betrekkelijk weinig politiecontrole is op de naleving van de regels. En word je toch eens betrapt, dan is de boete, zeker in de ogen van een toerist, minimaal.


Op forums en websites wordt soms aan buitenlanders de raad gegeven om in Thailand zelf geen voertuig te besturen. Zo las ik op het internet ďIn Thailand is autorijden ongeveer hetzelfde als wandelen over een schietbaan waar men met losse flodders schiet en soms ook met scherp (www.loekkorf.eu Ė autorijden in Thailand)Ē. Maar eerlijk gezegd, dit is fel overdreven. Het zelf rijden verloopt behoorlijk goed, als je je aanpast aan de Thaise gebruiken.


Zelf rijd ik al enkele jaren met de bromfiets rond in Pattaya of verplaats ik mij voor verdere uitstappen met mijn wagen. Enkel de eerste dagen toen ik met de bromfiets in de stad rondreed, was het lastig. Ik leek wel een verlamde vlieg die in een zwerm opgehitste werpen was terechtgekomen. Het probleem was echter niet die wespen, maar lag bij mij. Door veel te voorzichtig en veel te traag te willen rijden, werd ik voortdurend door andere bestuurders langs rechts en links ingehaald. Mijn traag rijden, zorgde ervoor dat ik een gevaar was op de baan. Gelukkig had ik al vlug begrepen, dat ik mijn snelheid best kon aanpassen aan de snelheid van de anderen. En plots leek het verkeer veel rustiger.






LINKS

In tegenstelling tot BelgiŽ en Nederland, rijdt men in Thailand links. Dat is de algemene verkeeersregel en vrijwel iedereen houdt zich daaraan. Toch moet je niet verwonderd zijn als een Thai met zijn brom- of motorfiets of pickup al eens in de tegengestelde rijrichting komt aangereden, omdat hij op die wijze een kortere weg kan nemen.


Dat links rijden op zich is voor buitenlanders geen probleem. Uiteraard is het de eerste dagen wel even de aandacht erbij houden, maar al vlug wordt het een gewoonte. Links rijden lijkt trouwens veel natuurlijker dan aan de andere kant van de weg. Ook het links om rotondes rijden, levert geen enkel probleem op.



ROTONDE IN THAILAND Foto: thailand-info.be


Kom je terug in Nederland of BelgiŽ, dan moet je wel even goed opletten. Zeker als je een lange tijd en veel in Thailand hebt rondgereden. Want zo gemakkelijk als je het links rijden oppikt, zo moeilijk leer je het weer af. Deze reactie krijg je wel eens als met met expats praat.





VERKEERSLICHTEN

aftelklok Net zoals in Europa, wordt op grote kruispunten de voorrang geregeld door verkeerslichten. Rood is stoppen en groen is rijden. In verschillende grote steden wordt via een digitale klok die terugtelt, aangegeven hoe lang het licht nog op rood of groen blijft staan. Een blik op de terugtelklok en je weet hoeveel seconden je nog moet wachten, of hoe snel je moet zijn om het groene licht nog te halen.


De klokken zijn zelfs zo opgehangen dat wanneer je achter in een file voor een stoplicht staat, je weet wanneer het verkeer weer gaat optrekken. Het enige wat je hoeft te doen is naar de klok te kijken. De lichten zelf zijn als het ware overbodig geworden, want iedereen staart naar de klok.



Waarom dit in BelgiŽ en Nederland niet volop wordt toegepast, is mij een raadsel. Onmiddellijk het kruispunt oprijden zodra voor jou het licht groen wordt, is wat riskant. De eerste seconden nadat op de kruisende rijbaan het licht rood is geworden, durven gehaaste bestuurders immers nog snel voorbij dat rood licht vlammen. Flitspalen bij de verkeerslichten heeft men in Thailand nog niet uitgevonden.


bromfietsers vertrekken eerst BROMMERS VERTREKKEN EERST Foto: thailand-info.be


Wordt het licht groen, dan zijn het eerst de vele bromfietsen die het kruispunt oprijden. Zij hebben zich immers tijdens het wachten helemaal vooraan opgesteld, op de rijbaan, op het zebrapad en omdat ze met veel zijn, en soms deels op het kruispunt.







DE LICHTEN VAN HET VOERTUIG

Ook in Thailand hebben de voertuigen dimlichten die moeten branden tussen het vallen van de avond tot het opkomen van het licht. Toch lijkt het wel of sommige Thai de schakelaar in hun auto of op hun bromfiets niet weten staan. Of hebben ze misschien defecte lichten niet laten vervangen?


Een feit is dat je tijdens een avondrit niet lang moet zoeken om een niet verlicht voertuig op de rijbaan te zien. ís Avonds rijden, of als het donker is, wordt trouwens afgeraden. Sommige wegen zijn niet verlicht en wegwerkzaamheden worden vaak slecht aangegeven of zijn niet veilig afgezet voor het verkeer. Door de warmte overdag zijn er 's nachts ook veel vrachtwagens op de weg.





FILE

Van echt autorijden in Bangkok kan je eigenlijk niet spreken. Voortdurend aanschuiven in een file leunt meer aan bij de realiteit. Een file van een aantal rijen dik. Filerijden vindt niemand plezierig en heel wat bestuurders leven in de vaste veronderstelling dat ze sneller hun eindbestemming kunnen bereiken, door in de file voortdurend van de ene rijstrook naar de andere te schuiven. Daarenboven heb je nog de bromfietsen, die zich tussen de aanschuivende autoís wringen, wat de situatie nog erger maakt.


Een raad die ik iedereen toch wil geven... als het niet echt nodig is, rijdt dan niet zelf in Bangkok. Neem daar het openbaar vervoer of een taxi met taximeter. Het bespaart je veel kopzorgen.


file bangkok BANGKOK Foto: nationalgeographic.com


Al staat Bangkok op nummer 1, dit wil niet zeggen dat ook andere steden geen fileproblemen kennen





WEGEN

goede hoofdwegen in Thailand GOEDE HOOFDWEGEN Foto: thailand-info.be


Eenmaal buiten de grote steden, zijn vooral de hoofdwegen en tolwegen van een zeer goed niveau. Het zijn vaak 2x2 of 3x3 wegen en het verkeer is er veel minder druk, wat het rijden prettig maakt.


Het grootste deel van het Thaise wegennet is trouwens behoorlijk goed onderhouden. Kleinere wegen soms iets minder minder, maar nog steeds goed berijdbaar. Wel is het daar oppassen voor kleine of soms wel diepe putten in het wegdek.


De bewegwijzering in Thailand is duidelijk en belangrijke plaatsnamen staan zowel in het Thai als in het Engels op de verkeersborden vermeld.


BEWEGWIJZERING Foto: thailand-info.be


Maak je een verre trip, dan is een minimum vereiste dat je een goede wegenkaart bij je hebt of dat je vooraf via google maps het traject uitstippelt.


Maar veel gemakkelijker is het natuurlijk wanneer je een tomtom of garmin hebt die tijdens het rijden aan jou de route dicteert.





BLIJF OP DE HOOGTE

Indien je het wenst, krijg je van ons een mailtje wanneer er nieuwe pagina's aan deze website worden toegevoegd of als er wetswijzigingen zijn i.v.m. visum en andere zaken.
Vul uw e-mail adres in:
E-mail adres:
Inschrijven Uitschrijven
 


In het volgende deel behandel ik: 'DE DOCUMENTEN'.

klik






NL-TV Op zoek naar een betrouwbaar advocatenkantoor dat ook de belangen van farrangs behartigt.

NL-TV

NL-TV De Nederlandse en Vlaamse TV-zenders rechtstreeks in Thailand zien.

NL-TV

GASTENKAMER Een gastenkamer huren in Pattaya?

 NL-TV